A Travellerspoint blog

Safe Landing Resort

Nacula Island, Yasawas

Vi har booket tre forskellige steder med tre overnatninger hvert sted – og lægger ud med et simpelt enkelt sted uden de store faciliter. Vi har egen bure (hytte) og eget bad, men der er kun strøm få gange om dagen på bestemte tidspunkter (pg når de husker at tænde for generatoren).

Vi mødes med velkomstsang og dans på stranden af personalet – og straks vi ankommer får børnene særbehandling, de bliver simpelt hen båret ind på sandet, medens vi andre smider klipklapperne og vader de sidste par meter gennem varmt lækkert vand. Dét kan vi næste ikke vente med at komme ud at bade i ! Men først er der velkomstdrink til alle smukt anrettet med blomster og lidt information om stedet, aktiviteter, måltider, muligheder etc. Og frokost, hvilket vi alle efterhånden trænger til.

Vores bure er helt enkel og simpel, en dobbelt seng og en køjeseng, som vi dog skiller ad da den er ret vakkelvorn. Der er pyntet fint om med blomster på sengene og rundt om, det er så fint (se billeder). Der er udsigt til stranden og om natten lytter vi til bølgernes brusen og vindens brise i palmetræerne.
Børnene får hurtigt nye venner. Der er Dee som er activity coordinator på resortet og hun er vild med Eline, og ta’r hende med overalt, og der er Kale der spiller stangtennis med Johannes og ta’r ham med ud i køkkenet for at hilse på Romeo, vores kok, og som bringer ham kokosnødder klar til at drikke saften fra. Det er uventet at man tager sig så godt af børnene – det kommer bag på os for dette er ikke et familieresort overhovedet, det er mere gearet mod rygsæksrejsende, så vi er i lang tid desorienterede fordi vi ikke lige skal hjælpe med dit, svare på dat eller noget helt tredje. Så lærer vi voksne endelig at slappe heeeeeeeeeelt af.

Om aftenen er der underholdning efter aftensmaden. Det er børnene der lægger for. De har tegnet tegninger af deres rejsedag, som de viser frem og fortæller om – og moderen får lov at oversætte til engelsk. Herefter skal der synges nationalsang, og vi er så heldige at få lov til at lægge for, og hvad kan jeg sige, nogen af os har brug for at øve sig rigtigt godt på teksten !! Tilsyneladende er vi ikke et særtilfælde for de andre - med undtagelse af tyskerne – klarer sig lige så dårligt eller endda værre.

Vi tager på udflugt til landsbyen. Her mødes vi af landsbyens chief’s stedfortræder, som vi alle hilser på, på fijiansk vis i deres meeting house. Man besøger ikke bare en landsby uden at hilse på chief’en først ! Alle skal efter tur knæle, give hånd og sige sit navn og hvor man kommer fra. Herefter kan man stille spørgsmål om landsbyen. Herefter besøger vi børnehaven hvor der er børn fra 3-5 år. De har forberedt sange de stolt synger for os. Især synes de Eline og Johannes er interessante, for der kommer ikke mange børn på besøg her. Kvinderne i landsbyen holder crafts marked for os og vi finder nogle fine ting vi vil have med hjem som gaver.

På turen tilbage fra landsbyen falder Johannes og jeg i snak med nogle af de ældre børn (det er weekend så de er hjemme fra skolen) – de er meget interesserede i at vide hvor gamle E + J er, hvad de hedder, om de går i skole osv. Og selvom ingen har engelsk som modersmål klarer de sig alle alligevel ganske godt.

Det er noget af en øjenåbner for vores børn at se hvordan mennesker kan leve under helt helt andre og meget begrænsede vilkår i forhold til hvad vi har derhjemme. Eneste strøm er fra en generator som kun kører lejlighedsvist når man har råd til benzin. Eneste indtægt kommer fra de jobs man kan få fra de omkringliggende ressorts, og ellers hvad der kan fanges i havet. Der er heller ikke rindende vand men det er livsglade mennesker. Vores børn er til gengæld også helt tilfredse med at plaske rundt, slappe af, gå på opdagelse, hjælpe til i køkkenet eller øve deres fijianske sang/dans som de skal optræde med denne aften. Vi aftaler at sende en gave til landsbyens børnehave med malebøger, farveblyanter, balloner osv.

Alle børnene på øen (der er 4 landsbyer på øen – denne har ca. 650 indbyggere) i alderen 6-14 går i boarding school – en for piger og en for drenge. Der er to timers vandring dertil fra denne landsby – den tur klarer børnene selv. De er væk fra søndag eftermiddag til fredag aften, og enkelte gange er de så heldige at der er en båd der skal samme vej så de slipper for den lange gåtur i stegende hede. Ja for varmt er her.

Dagstemperaturen nærmer sig 39 grader – nætterne er ca. 29. grader (og nej her er ikke air condition og strømmen slukkes kl. 22 så vi har nogle meget varme nætter !!), og vandet er vel 27+. Så vi holder siesta, læser lektier i hængekøjen og køler af i havet når det bliver for varmt. Johannes lærer at ro kayak og bruger meget tid på at padle frem og tilbage langs kysten. Jeg prøver at flette en taske af friske palmeblade. Ikke dårligt af første forsøg. Eline er så heldig at få to fine af slagsen foræret af Dee, som har håndelaget for fletteriet.

Aftenens underholdning er fijiansk sang og dans. I løbet af dagen har børnene øvet med Dee, og der er store klapsalver efter deres optræden. De opfører tre forskellige sang-danse og er vist selv ret stolte af deres indsats, men de er også flotte, se her:

Efter tre lækre dage er det tid at tage tårevædet afsked, her har vi været en del af ’familien’ og deltaget i hverdagen, alle kender vores navne og vi kender alle. Og PS, selv her på den fjerneste krog af en af de fjerne øer i det fijianske ørige er vores alle sammens Mary en kendt og elsket person. Tag den, Kate og Will !

Posted by helleandpeter 19:43

Email this entryFacebookStumbleUpon

Table of contents

Comments

Kære alle 4.
Jeg skrev en mail til jer tidligere på dagen, men jeg er ikke sikker på den blev sendt, da den vist blev for lang, så jeg prøver igen.
Det er dejligt at følge med i jeres rejse og se alle de flotte billeder. Det ser super ud. Selv om I oplever en masse tænkte vi at I måske trængte til en hilsen fra Brogaarden?!
Så her kommer et par opdateringer: I januar var vi alle 5 i Egypten. Det var en stor oplevelse med ørken-safari og snorkling. Det var en tur der fyldte os med sol, varme og energi.
I uge 8 var Gustav og Helle i London. Gustav fyldte år derovre og det blev fejret på Naturhistorisk Museum og i The London Dungeons. Vi besøgte også ZOO og så Kommodo varaner, var i The London Eye, hilste på BigBen og sejlede på Themsen til Tower og Tower Bridge. En super hyggelig tur for os begge. Ingrid og Astrid var med Peter i badeland i Tyskland, hvilket passede de 3 vandhunde godt. Ingrid har nu fået lagt dræn i begge ører, alt gik godt men hun er nu på øredråber, da drænene er stoppet til.
I torsdags blev den sidste skolefest på Glim Skole afholdt. Vanen tro med teater, boder og høj musik i hallen.
Fredag holdt Gustav fødselsdag for drengene, du var savnet Johannes. De glæder sig til du kommer hjem, især Tobias!
Lia holdt pyjamasparty lørdag og her manglede du Eline. Du er også savnet og Astrid kan snart ikke vente mere.
I Påsken er vi i Jylland og pakke mormors hus ned da det er solgt.
Vi glæder os over foråret er ved at slå igennem, dagene er blevet længere og varmere, det pibler op alle steder med forårsbebudere.

Vi vil ønsker jer fortsat god rejse og vi glæder os til at se jer. Hvornår er I tilbage i DK?

De kærligste hilsner fra Gustav, Astrid, Ingrid, peter og Helle

by Helle Rasmussen

Comments on this blog entry are now closed to non-Travellerspoint members. You can still leave a comment if you are a member of Travellerspoint.

Enter your Travellerspoint login details below

( What's this? )

If you aren't a member of Travellerspoint yet, you can join for free.